jag och min vän

För 3 somrar sen satt jag och min kompis vid stångån, på en parkbänk och drack folköl, vi hade köpt varsitt 6-pack och förade innan vi skulle till krogen, antar att det var kebabhaket Plaza, och vi tyckte vi hade det så bra. Att vi var glammiga som satt där i kvällsolen, lapade sol, snackade skit och drack den ljuva drycken vi hade i våra 6-pack.

Sen hände det något. Något jag inte kan förklara riktigt, vi började leva högt över våra vanliga vanor. Det började sakta med att vi istället för ett 6-pack folköl ifrån macken satt och drack mousserande vin på ett välkänt förkrökställe på ågatan. Vi nöjde oss med det ett tag, ett par flaskor bubbel, det var lyxigt.
Efter ett tag började jag och min kompis åka till olika småstäder runt om i landet, checka in på hotell, äta middagar ute, dricka, om inte en flaska, iaf ett glas champagne som fördrink (mest ett spel för galleriet). Just då, kändes det glammigt.
Yttligare lite senare så började vi shoppa kläder, i mängder. Samma outfit två partykvällar? Ne, var inte att tänka på. Det skulle vara nytt nytt nytt, och dyrt! Och vi kunde inte festa i Linköping längre, det var liksom BIG NO, nej. Stureplan var det som gällde, lite whiteroom, lite caféet. Ju mer vi hängde på stureplan desto dyrare kläder ville vi ha, till slut hade vi bytt ut våra H&M garderober mot exklusiva plagg ifrån NK. 2000:- för ett flaska champagne kändes som en piss i havet, och vi bjöd mer än gärna folket i kön på inträdet, som ofta ligger på 300-500:- kring dom lyxigare krogarna kring stureplan.
Till saken hör att vi båda har samma inkomst nu, som när vi satt på parkbänken och drack folköl. Vi lever så högt över våra tillgångar att det inte finns, och det är oförstårligt hur vi lyckas, ingen av oss gör något kriminellt eller tar lån, vi bara kör på. Förstår att det inte kommer hålla livet ut, men för stunden.. Vill jag bara vidare, till något exklusivare, exklusivare än stureplan, det duger inte längre.. Undra vem som är mest förstörd av denna materialism och partyhets vi utsatts för, jag eller min vän? Jag tror det är jag.

Kommentarer
Postat av: Annie

Det roligaste av allt är att du själv satt en kväll (stupfull) på plaza och berättade om att du brukade ta smslån för att kunna köpa dyrare drinkar osv för att imponera på andra. Man blir ju onekligen såå imponerad av någon som lever på andra och tar lån för att finansiera sina utgifter, speciellt besök på krogen...

2011-01-23 @ 14:13:06
Postat av: Viktor Fasth

Annie: Yes, jag har haft en SMS-låns period, men det har väll alla? Det var 2 år sen nu. Skrev inte texten för att imponera heller, utan för att vara lite intim och ärlig mot mina läsare. Om det du nu skriver är sant, så är det ytterst pinsamt :P

2011-01-23 @ 14:31:39
URL: http://weakzi.blogg.se/
Postat av: Annie

Uhm nej alla tar inte smslån? Jag vet en hel drös med folk som aldrig skulle komma på tanken.



Jag väljer hellre att tjäna mina egna pengar och tjäna bra med pengar än att ta en massa lån. Tex skulle aldrig ta ett huslån/billån mm, har man inte pengarna ska man inte heller handla så ser jag det som.

2011-01-25 @ 20:30:10
Postat av: Anonym

det roliga är ju att jag såg dig gå och kolla kläder på H&M för kanske bara en månad sen. väx upp viktor, folket i linköping tycker bara att du är pinsam som tror att du är någon speciell kändis

2011-01-27 @ 22:57:08
Postat av: sara

det pinsamma är att du blir svindlad på 300-500 kr för inträde på stureplan? snälla, det dyraste inträdet runt stureplan är café opera. och där kostar det 200.

2011-02-02 @ 19:35:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0